الشبكة العربية

الأربعاء 21 أغسطس 2019م - 20 ذو الحجة 1440 هـ
الشبكة العربية

مفاجأة.. صاحب لافتة "أرحل يا سيسي" نجل لواء شرطة

المصري


في مفاجأة من العيار الثقيل، كشفت أسماء أخت المواطن أحمد محي صاحب لافتة "أرحل يا سيسي" والتي رفعها في ميدان التحرير أمس الخميس، أن والداهما لواء شرطة.


وكتبت أسماء على صفحتها بالفيس بوك: " أنا أسماء محي أخت أحمد محي صيدلي ٣٤ سنة اللي في الصور و الفيديوهات اعتقل النهاردة عشان نزل الميدان و أبونا لواء شرطة يعني لا يوجد لنا أي صلة بأى انتماء سياسي ولا عمره فكر أنه ينضم لاى جماعة أو تشكيل ارهابي ،، أخويا شاب زينا كلنا اتحرق قلبنا من اللي حصل امبارح كلنا لينا معارف ماتت واللي مالوش مش عارف ينام من كتر الاحساس بالمسؤلية تجاه الفقراء و الغلابة و الناس اللي بتموت كل يوم ، مبالكوا من اللي أصحابوا ماتوا والله والله والله أن أخويا شاب زينا كلنا وعواطفوا هى اللي نزلته مالوش علاقة بأى حاجة ولا بيمثل ولا حد زقوا ولا كل اللي بيتقال عليه دا أرجوكوا ارجوكوا ساعدونا أخويا بيضيع و أمي هتمووت أبويا مش عارف يوصل له ولا حد عارف هو فين أرجوكوا شير أرجوكوا اللي يقدر يساعد يساعد اخويا راجل و نزل عشان كان خايف على حق الناس".



وكانت الشرطة المصرية، قد ألقت القبض على شاباً مصرياً يدعى أحمد محيي؛ أمس الخميس، بعد أن رفع لافتة معارضة للنظام كُتبت عليها عبارة تطالب برحيل الرئيس عبد الفتاح السيسي في ميدان التحرير الشهير وسط العاصمة القاهرة. 

وقال نشطاء حقوقيون مصريون إن قوات الأمن اعتقلت الشاب المصري واقتادته إلى وِجهة غير معلومة، وأضافت أن محامي المركز المصري للاقتصاد والحقوق الاجتماعية توجه إلى أقسام الشرطة بمحيط ميدان التحرير للسؤال عن الشاب المصري.


ونشر الشاب المصري مقطع فيديو على صفحته بموقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» قبل اعتقاله، ودعا المصريين إلى الخروج للاحتجاج على «الدماء التي سالت»، في إشارة إلى حادث محطة مصر الذي أودى بحياة 22 مصرياً، وقال إن هناك صحفيين أجانب في ميدان التحرير ، «وجودهم يحمي المحتجين.. إحنا الصوت ساعة ما تحبو الدنيا سكوت».




 

إقرأ ايضا