الشبكة العربية

الإثنين 16 ديسمبر 2019م - 19 ربيع الثاني 1441 هـ
الشبكة العربية

محمد علي يكشف مفاجأة بشأن مشروعات السيسي وميزانية زوجته انتصار

السيسي ومحمد علي

واصل الفنان المقاول محمد علي، هجومه على الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي ونظامه.


وقال الفنان في حوار لصحيفة "ميدل ايست آي"، إن السيسي خصص ميزانية خاصة من خزينة الدولة لزوجته وأولادها "كأنها متزوجة سلطان بروناي".


وسرد علي موقف للسيسي وقت الاضطرابات التي كانت تشهدها مصر في أواخر حكم الإخوان المسلمين أبان حكم محمد مرسي، حيث قال: لما كنت بجهز للسيسي الفيلا بتاعه الحلمية، البلد كانت و المصريين في الشارع، كان السيسي و أولاده بيعاينوا الفيلا، كان عندهم شغف رهيب للشراء و اهتمام كبير بالتجهيزات، كل واحد عايز يحقق حلمه: حمام السباحة ... والمرجيحة .. السيسي كان بيمر علينا في الفيلا كل يوم.. عرفت إنه تافه، لأن البلد كانت مضطربة جدا و هو كل همه تشطيبات الفيلا !".


وواصل علي: "فهمت أن فيه دولتين: محمد مرسي عنده دولة مع إني مكنتش مقتنع بإدراته للبلد، ودولة إنتصار والسيسي و أولاده، يعني قيادات الجيش". 


وعن افتتاح السيسي لمشروعات جديدة، قال الفنان، إن الرئيس المصري يحاول يفتتح أكبر عدد من المشاريع لأن ده بيشعر الناس بنجاحه و إنجازاته، عشان كده بيضغوا على العمال، و لما نكلمهم عن معايير السلامة للعمال و السقالات يقولوا : ما يتحرقوا ! و الله العظيم اللواء عصام الخولي لما كلمته على معايير السلامة و قلت : كده العامل يقع يموت، قال: يتحرق !


 
 

إقرأ ايضا