الشبكة العربية

السبت 08 أغسطس 2020م - 18 ذو الحجة 1441 هـ
الشبكة العربية

بالفيديو والصور..

سحل وضرب بالشوم وسرقة لأسرة علاء عبد الفتاح أمام سجن طرة

علاء عبد الفتاح

نشرت الناشطة المصرية منى سيف العديد من الصور ومقطع فيديو بما تم من اعتداءات وحشية على أسرة  الناشط المصري علاء عبد الفتاح أثناء انتظارهم أمام سجن طرة، لأجل الاطمئنان على صحة علاء عبد الفتاح، والتي باتت مجهولة.
وقد تم الاعتداء على أسرة عبد الفتاح من قبل تسليط عدد من السيدات اللاتي قمن بضربهن وسحلهن أمام أعين الشرطة بحسب شهادة منى سيف، والتي وثقتها من خلال مقطع فيديو على وسائل التواصل الاجتماعي.
كما نشرت منى سيف العديد من الصور على حسابها في تويتر، والتي تظهر الاعتداء الوحشي عليهن، أمام سجن طرة.
وتقول منى سيف في التفاصيل : " أنا مش هاتداول صورها بس هاشارككم بس حتة تبين لون الكدمة وتفهموا مستوى الغل اللي ضربوها به المقدم محمد نشار وكل ظابط وامين ومخبر كان موجود النهاردة، في يوم هتتحاسبوا، ولو مش هنقدر في زماننا ده فالاكيد اننا هنبذل كل مجهودنا عشان نعرف الناس شركم وجرايمكم".
وتابعت : " إحنا لسة واصلين البيت سناء اتضربت بالشوم على راسها وظهرها واكتر حد اتضرب انا اتسحلت عالاسفلت و عندي سحجات ماما اتضربت واتزقت سرقوا كل حاجتنا، حظي بس ان الموبايل كان في العربية. سرقوا شنطنا وفلوسنا وبطايقنا وكل حاجة والداخلية مش بس وقفت تتفرج".
وأوضحت في حديثها عن تفاصيل الاعتداء: " دلوقتي بس فهمت إصرارهم على نقل ماما ثم نقلنا عالناحية التانية بعيد عن الكاميرات. بس انا حقيقي مستعجبة؟ يعني هو انتو اتحاسبتوا على اي جريمة متوثقة لكم صوت وصورة قبل كدة عشان يبقى ده يفرق".
وقالت :" في مرحلة ما ماما وسناء حاولوا يتحاموا عند البوابة فزقوهم ناحية الستات وقالوا للستات "خدوهم برة" اعتقد ان اللي حصل رد شافي ووافي عن ليه احنا قلقانين جدا جدا على صحة علاء وانقطاع أخباره".





 

إقرأ ايضا