الشبكة العربية

الإثنين 09 ديسمبر 2019م - 12 ربيع الثاني 1441 هـ
الشبكة العربية

تواجه الموت البطئ..إصابة عائشة الشاطر بمرض خطير داخل السجن

2201923224826778


تواجه عائشة الشاطر ابنة نائب مرشد الإخوان في مصر المهندس خيرت الشاطر، الموت البطئ داخل محبسها، بسبب إصابتها بمرض خطير نتيجة الإهمال وحبسها انفراديًا وإضرابها عن الطعام.
وقالت الناشطة المصرية منى سيف، عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي، محذرة من وفاة عائشة الشاطر بسبب ما تتعرض له من إهمال متعمد داخل السجن : "للي مش متابع: عاائشة الشاطر اتقبض عليها هي وزوجها في نوفمبر 2018 انتقاما من والدها خيرت الشاطر".
وتابعت : "من بعد ما ظهرت قدام النيابة -بعد فترة اختفاء وتعذيب- اتنقلت سجن القناطر ومن أول يوم في السجن وهي في زنزانة انفرادي معزولة تماما وممنوعة من الزيارة، يعني بقالها سنة ممنوعة من زيارة أهلها".
وأوضحت "سيف" :" من مدة دخلت اضراب عن الطعام واتعرف لما نزلت جلسة تجديد حبس، وصحتها اتدهورت بعدها بس كالعادة أهلها بيعرفوا الحاجات متأخر أوي، أو بشكل عشوائي، او كتير بيعرفوا أخبار من غير أي وسيلة تأكد أو اطمئنان لأنهم محرومين من زيارتها".
وأكملت:" من أسبوعين جالهم خبر ان صحتها اتدهورت بشكل حرج واتنقلت المستشفى، حاولوا يعرفوا أي معلومة تطمنهم وتفهمهم ايه اللي بيحصل وللأسف ماعرفوش".
وواصلت الناشطة المصرية :" أيه الجديد؟ وليه في خطر دلوقتي؟.. هانقل اخر أخبار تدهور حالتها الصحية من عند Omar Taher.. عائشة الشاطر بتواجه الموت وحالتها الصحية في تدهور غير مسبوق، عائشة دخلت السجن بصحة نفسية وجسدية ممتازة وبنيان قوي، النهاردة بعد أكثر من سنة من التنكيل الممنهج والحبس الإنفرادي والمنع من لقاء أبنائها وأهلها والمنع من الزيارات عموماً والتريض ولقاء محاميها، بتواجه فشل في النخاع العظمي ومعرضة للموت في أي لحظة!".

وتابعت: "عائشة كان لازم تبقى من أسبوعين فاتوا على الأقل في غرف العزل الخاصة بمعهد ناصر للأورام تتلقى علاج تحفيزي للنخاع العظمي ويتنقلها دم وصفايح بشكل مستمر في محاولة أخيرة لتفادي المرحلة الأخطر والأدق (زرع النخاع)!".
وأضافت :" إدارة سجن القناطر نساء رافضة تماماً دخول الأدوية اللازمة لعائشة ناهيك عن نقلها للمستشفى وسايبينها تموت، أهل عائشة ما يعرفوش أي معلومة رسمية عن وضعها الصحي واللي بيتم معاها، وحتى في الظروف الحالكة دي مانعين الزيارة عنها!".
وأوضحت : "الأطباء بيقولوا إن تحفيز النخاع الشوكي بينجح في كثير من الحالات المشابهة بشرط إن المريض يتلقى العلاج الصحيح بشكل سريع وسليم، وإدارة السجن سايبه عائشة بدون رعاية طبية تذكر، في محاولة عمدية لإنهاء حياتها".
واختتمت:" أتمنى حد يعمل حاجة ونقدر ننقذ عائشة ..صعب نبقى عايشين كلنا ونسيبها تموت ونوصم جميعاً بالعار والله!".

 
 

إقرأ ايضا