الشبكة العربية

الجمعة 23 أكتوبر 2020م - 06 ربيع الأول 1442 هـ
الشبكة العربية

بعد اختطافها من أمام مكتب النائب العام.. إطلاق سراح شقيقة علاء عبد الفتاح

علاء عبد الفتاح
أطلقت السلطات المصرية سراح سناء سيف شقيقة الناشط المصري علاء عبد الفتاح ، بعد أن تم اعتقال مفاجيء وعرضها على النيابة قبل أسابيع .
وقالت مني سيف على حسابها في تويتر :"  سناء وصلت، سمعت صوتها وشوفتها وقالتلي أنا كويسة ..ودي أسعد لحظة في حياتي من كتير أوي".
وتفاعل نشطاء ورواد تويتر مع نبأ إطلاق سراح سناء سيف، حيث وجه عبد الله العودة نجل الداعية السعودي المعتقل سلمان العودة رسالة تهنئة قائلا:" عقبال علاء يارب وكل معتقلة ومعتقل سياسي".
وعلق آخر :" ربنا يطمنكم على سناء وعلاء وكل المعتقلين ظلمًا".
يذكر أن منى سيف شقيقة عبد الفتاح، كانت تعرضت للسحل مع شقيقتها سناء أمام مكتب النائب العام حيث ذكرت ذلك قبل أسابيع قائلة : سناء انخطفت من ميكروباص من قدام مكتب النائب العام نروح فين لأي حد يحمينا؟
وتابعت : طب نروح فين نفهم انتو عايزين كام حد مننا في السجن؟ طب خدوا العائلة كلها اعزلونا مع علاء في زنزانة واحدة ونرتاح إحنا وانتو.
وعن طريقة اختطافها :  كانوا مستنيينه الضباط وقفوها هي والمحامية وصديقتها وهي عالباب وطلبوا بطاقتها اتأكدوا إنها هي، زقوا اللي معاها خطفوها في ميكروباص ومشي ومعاها ٣ عربيات ملاكي.. النائب العام دلوقتي مش بس بيتقاعس عن وظيفته في حمايتنا، ده بيسهل لأمن الدولة القبض على ضحايا انتهاكاتهم من مكتبه.
 

إقرأ ايضا