الشبكة العربية

الخميس 21 نوفمبر 2019م - 24 ربيع الأول 1441 هـ
الشبكة العربية

"السيسي" في "ليلة القدر": لم أتلفظ بلفظ خادش خلال 5 سنوات

19_2019-636950801965918520-591


قال الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، إنه على مدار 5 سنوات من توليه السلطة لم ينطق بلفظ خادش للحياء في خطاباته في مناسبات مختلفة.

وأضاف خلال حضور لاحتفالية وزارة الأوقاف بليلة القدر اليوم، أنه لم يصدر عنه أي لفظ خادش أو مسيء لأحد في خطبه طيلة 5 سنوات. وتابع: "اسمعوا خطبي على مدار 5 سنين، في أحلك الأوقات وأصعبها لم أقل لفظًا خادشًا واحدًا أو لفظًا مسيئًا واحدًا لا لعدو ولا لحبيب".

وتابع السيسي قائلاً: "يا جماعة إحنا اللي بنقدم إسلامنا وديننا، مش الكتب والنصوص فقط، ممارساتنا كبشر إحنا اللي بنسيء أو لا نسيء، إحنا بيساء لنا لكن إحنا جزء من الموضوع برضه".

وانتقد السيسي الذي لطالما عبر عن رفضه لممارسات تتعلق بالإسلام، بعض السلوكيات لدى المسلمين، قائلا: "فهمنا ونقدنا لأي كلام، طالما كان بعيدا عن الثوابت عمره أبدا ما يأثر فيها، إذا كان الدين قوي".

واستطرد: "كل دين قوي واللي بيضعفه أهله واللي بيمارسوه"، مستشهدًا بقول الله تعالى: "كلوا واشربوا ولا تسرفوا"، لأنه "لما يبقى فيه آية في القرآن بتقول (كلوا واشربوا ولا تسرفوا)، مش بقصد حاجة خالص والله، بس هل النهارده أمة الإسلام لما نيجي نحطها في وسط أمم العالم، هنجد أنها الأقل في الأكل والشرب والإسراف على كل حال في كل شيء؟، هل هما كده؟".
 

إقرأ ايضا