الشبكة العربية

الخميس 05 ديسمبر 2019م - 08 ربيع الثاني 1441 هـ
الشبكة العربية

سر بكاء "حسين الشحات" صاحب ثاني أغلى صفقة بالدوري المصري (فيديو)



لم يتمالك حسين الشحات، المنتقل حديثًا إلى النادي الأهلي من صفوف العين الإماراتي نفسه وهو يتحدث عن والدته، ودخل في بكاء على الهواء، تأثرًا بحديثه عن رحلة كفاحه في الحياة قبل الوصول إلى النجومية.

وقال في مقابلة مع قناة "MBC مصر"، مساء الثلاثاء: "كنت بفضفض لربنا، وكنت بدعيه وأقول: أنت العالم بي، أنا عارف إنك هتقف جنبي، وحب الناس عوضني عن حاجات كتير".

وأضاف: "دعوة والدتي ليا، وأهلي وزوجتي وصحابي، الناس كلها اللي بتدعيلي من ورا ضهري، أقول لوالدتي: شكرًا على اللي عملتيه معايا، لو فضلت خدام تحت رجليكي طول عمري لن أوفيك حقك".

وتابع متوجهًا إلى والدته: "أنا زعلتك كتير، أنت تعبتي واشتغلتي عشان تديني فلوس وتحققي أحلام، وجزمة الكورة اللي طنت بجيبها من (متجر ملابس) بـ78 جنيه كنت ي بتعملي حاجات كتير عشان تجيبيهالي".

وتحدث عن زوجته قائلًا: "أنتي كمان ساعدتيني في حاجات كتير"، مضيفًا: "باعت الدهب بتاعها بعد الجواز عشان كنت بلعب بفلوس قليلة، باعتهم من غير ما تقولي".

وأعلن الأهلي مساء الأحد الماضي عن ضم حسين الشحات قادمًا من العين الإماراتي بمبلغ 5 ملايين دولار وبعقد يمتد لـ 4 أعوام ونصف العام، في ثاني أكبر صفقة من نوعها في تاريخ الدوري المصري.


وقاد الشحات فريقه السابق العين لحصد المركز الثاني في كأس العالم للأندية بعد الفوز على ولينجتون النيوزيلاندي في الدور التمهيدي، ثم الترجي التونسي في الدور التمهيدي الثاني وريفربليت الأرجنتيني في نصف النهائي والخسارة أمام ريال مدريد في النهائي.

وشارك هذا الموسم في 16 مباراة بين الدوري وكأس العالم للأندية، سجل فيها 7 أهداف وصنع 4 آخرين.


 
 

إقرأ ايضا