الشبكة العربية

الجمعة 14 ديسمبر 2018م - 07 ربيع الثاني 1440 هـ
الشبكة العربية

شاهد.. ساويرس يشعل "تويتر" بعد انتقاده للنقاب

ساويرس
ساويرس



أثارة تغريدة نشرها رجل الأعمال المسيحي نجيب ساويرس حول النقاب، ردود أفعال غاضبة بين رواد موقع التدوين العالمي "تويتر".

وقال ساويرس، في تغريدته،:" مشكلة النقاب إن هناك من يتخفى ورائه لإرتكاب الجرائم لعدم معرفةً الشخصية وراء النقاب كما أن التعامل مع شخص لا نري وجهه صعب وخطر .. ده رأيى و ليس من منطلق دينى لأن الأصل أن كل واحده حره و تفسير و معرفة مقتضيات الدين يخضع للمتخصصين و ضمير الآنسان".

وردت فتاة تدعى "سارة أسامة"، على ساويرس بقولها،:"بطل كل شوية ..تكون ضد النقاب إنت إنسان فى مستوى المفروض يكون راقى عن كدا وتحترم الأديان موش كل من لَبْس نقاب فاسد وموش كد من هوا رجل أعمال صالح".

ورد أحمد المغير، بقوله،:" أغلب اللي بيرتكبوا الجرائم بيرتكبوها متنكرين في لبس شرطة او جيش فايه رأيك نمنع كمان "لباس" الشرطة والجيش؟".

وقال أحمد حافظ،:" خليني أتكلم بنفس المنطق، الmake up بيغير شكل و كينونه الفرد، ممكن يقلبلك شكل الراجل واحده ست ١٠٠٪، ف هل تري منعه واجب؟ اشتغلت في السعوديه و كان في بنات بتشتغل معانا في شركات و بيقوموا بوظائفهم علي اكمل وجهه (يمكن احسن من الرجاله في بعض الأوقات) و مع ذلك لم يؤثر النقاب علي أدائم".

وقال أحمد السويفي،:" الدافع هو اللي بيحرك الشخص لفعل اي شي اللي عايز يعمل جرائم هيعمل باي طريقه المشكلة مش في انه هيعملها ازاي المشكلة انك لازم تعالجه من فعلها انا مش انتقد النقاب وأخذه ذريعه لكل مشكله تحصل واقعد أبرر عليه كل شويه حوار".

فيما اتفق محمد مصباح، مه ساويرس، حيث قال:" النقاب عليه اختلاف و البعض - من شيوخ الأزهر - قال انه ليس من الدين في شيء اساسا .. و الناس اللي بتشغل عقلها قاسته علي الحج .. ليه ممنوع - دينيا - الستات تلبس نقاب في الحج !! رأيي النقاب مش من الدين اصلا بس اللي يفهم بقا يا هندسة".

 

إقرأ ايضا