الشبكة العربية

الأربعاء 28 أكتوبر 2020م - 11 ربيع الأول 1442 هـ
الشبكة العربية

فيديو| "ريهام سعيد" تدعو إلى محاكمة مصور "رانيا يوسف"


دعت ريهام سعيد، مقدمة برنامج "صبايا" على فضائية "الحياة"، إلى محاكمة المصور الذي التقط الصور المثيرة للجدل للممثلة رانيا يوسف في ختام مهرجان القاهرة السينمائي مؤخرًا، مستنكرة وصول القضية إلى جلسات مجلس النواب.


وقالت في حلقة برنامجها المذاعة مساء الاثنين: "إشمعنى رانيا يوسف، في واحدة عندنا ولا أنا عارفة هي ممثلة ولا راقصة ولا بشتغل إيه، كل حياتها إنها بتطلع صور وهي مش لابسة هدوم، وكانت موجودة في المهرجان وهي مش فنانة، ليه محاسبنهاش، مهرجان الجونة كان في ممثلات كانوا لابسين حاجات عريانة جدا من فوق، هل من فوق غير من تحت؟".

كانت رانيا ظهرت بفستان وصفه منتقدون بـ "الفاضح"، لكونه يكشف عن معظم جسدها، ما أثار جدلاً واسعًا، كونه يتنافى مع عادات وتقاليد المجتمع المصري، في الوقت الذي اعتبره البعض حرية شخصية، ولا يحق لأحد إبداء رأيه تجاه مظهرها.

وأضافت سعيد: "أنا مش هقول إنها حرية شخصية ولا حاجة، أنا مبقولش إنها غلطانة، ولا لي إني أقول إنها غلطانة، أنا مين شغلني قاضي عليها، أنا بس بتكلم عن نشر الفجور".

وتابعت: "المصور اللي نزل على ركبته عشان يصورها من ورا، مين اللي بينشر الفجور؟ هذا المصور اللي لازم يتحاسب ولا رانيا يوسف؟ أنت في المهرجان ومعاك الكاميرا دي عشان تغطي فعاليات المهرجان ولا عشان تتصيد للنجمات وتفضحهم وتصورهم بهذه الطريقة المشينة".

ودعت إلى محاكمة المصور الذي التقط الصور من زاوية استثنائية، معقبة: "هي مددتش ضهرها للمصورين زي ما في ناس تانية عملت، المصور هو اللي نشر الفجور، هو اللي نزل على ركبته عشان يصورها، ليه؟ هتاخد في الصورة كام؟ نزلت على ركبتك ليه يا محترم؟".

يذكر أن نقابة المهن التمثيلية المصرية أصدرت بيانًا أكدت فيه أنها سوف تحقق مع من تراه "تجاوز" فى حق المجتمع.


 

إقرأ ايضا