الشبكة العربية

الأحد 18 أغسطس 2019م - 17 ذو الحجة 1440 هـ
الشبكة العربية

بين رانيا يوسف وسما المصري..هجوم لاذع على ميدو بسبب الفستان "الفاضح"

رانيا يوسف ميدو سما المصري

أعاد المحلل الرياضي، لاعب الزمالك وتوتنهام السابق، أحمد حسام ميدو الجدل حول فستان الفنانة رانيا يوسف الذي أثار ضجة خلال الأيام القليلة الماضية وصلت حد تقديم بلاغ ضدها واتهامها بارتكاب فعل فاضح، والإخلال بتقاليد المجتمع.

وظهرت رانيا يوسف بفستان لا يستر إلا الجزء العلوي من جسمها وقليل من قدميها في زي أشبه بالمايوه حسب قول البعض، مما عرضها لكثير من الانتقادات التي وصلت في بعض الأحيان للإهانات الشخصية.

وغرد ميدو على تويتر اليوم الإثنين وهاجم منتقدي رانيا يوسف فقال: "فستان رانيا يوسف وحش جدا بصراحة بس انتو مال أبوكو هو عريان ولا لأ؟ هتنزلوا معاها القبر تتحاسبوا؟ والله والله والله 70% من اللي هاجموها لو شافوها هيبوسوا إيديها ورجليها كمان!!".

ولم تلق كلمات ميدو إعجاب كثير من متابعيه فشنوا هجوما لاذعا على كلماته بل امتد السجال لزملائه في الوسط الإعلامي، إذ رد عليه الصحفي الرياضي كريم سعيد رئيس تحرير موقع يلاكورة الذي قال إن هذا الكلام قد يبدو صحيحا إذا تعدى عليها الناس وحاولوا تصويرها خلسة وهي في منزلها، مضيفا: "لكن طالما تعمدت عن قصد الظهور في الحياة العامة أمام الآلاف انطبقت عليها الآية الكريمة إن الذين يحبون أن تشيع الفاحشة في الذين آمنوا لهم عذاب أليم في الدنيا والآخرة والله يعلم وأنتم لا تعلمون".



لم يعجب رد كريم، ميدو، فعاد الأخير للتعليق، وقال: " أنت مش  ربنا علشان تقول للناس الصح والغلط ولا أنا ليا إني أتدخل في حياة الناس..أرجوك أنت رجل مثقف لا تنساق وراء المتخلفين اللي جابوا الولد دي وخوفوا الناس من الدين".

وانهالت الإهانات على ميدو منتقدين هجومه الذي اعتبره كثيرون غير مبرر خاصة أن الفنانة نفسها خرجت واعتذرت عما قامت به.

ومن بين الذين أغضبتهم تغريدات ميدو، كانت الفنانة سما المصري التي هاجمت ميدو بشدة وقالت له عبر حسابها في انستجرام: "احترم نفسك في الكلام معانا..أنا واحدة بانتقدها يبقى مال أبويا؟ طب وأنت كمان مال أبوك؟ أنا حرة انتقدها بمزاجي زي ما ناس بتنتقدني أطلع أقولهم مال أبوكم؟".

 

View this post on Instagram

الكلام دا نازل علي موقع الوطن علي لسان الكابتن...لو كنت قلت كده ياكابتن يبقي لا لا حاسب...احترم نفسك في الكلام معانا اومال...أنا واحده بانتقدها يبقي مال ابويا؟؟طب وانت كمان مال ابوك ؟دا لو انت قلت كده انا حره انتقدها بمزاجي طب مافي ناس بتنتقدني اطلع اقولهم مال ابوكم؟؟اختشي علي دمك كل واحد له حق النقد طالما مابيجرحش في حد...ايه هندبح الناس ونجيب سيره ابوهم وامهم عشان بينقدونا؟؟انت عاجبك الموضوع ولا هي صاحبتك انتوا احرار لكن هتجيب سيره ابونا وامنا في الموضوع هنجيب سيره ابوك وامك برضو ونقولك ننقد براحتنا انت مال ابوك دا لو انت قلت كده بجد...وبعدين بتقول اللي بينقدها يتمني يبوس رجليها.. ليه يا حبيبي هي رجل شجره الدر ولا ايه؟؟انا بانقدها اهو بس مااعرفش بوس الرجلين في ناس تانيه اللي تعرفه ولو مفيش نقد ولا محاسبه لحد كلنا نمشي بلابيص في الشارع باه....كل واحد يحترم نفسه وهو بيكلم المصريين خلوا عندكم دم شويه...بلاش التعالي ع الناس دا...لبس زفت قلنا لبسها وحش ماكفرناش يعني بتدخل الام والاب في الموضوع ليه باه؟؟عيب علي اسمك وتاريخك تتكلم كده مع الناس...انت بتكلم بني ادمين ذيهم ذيك انت مش احسن منهم ولا علي راسك ريشه ياسي كابتن انت

A post shared by سما المصري (@samaelmasrii) on

 

وتابعت: "أنت عاجبك الموضوع ولا هي صاحبتك أنتو أحرار..وبعدين بتقول اللي بينتقدها يتمنى يبوس رجليها ليه هي رجل شجرة الدر ولا إيه".

واختتمت: "عيب على اسمك وتاريخك تتكلم كده مع الناس...أنت مش أحسن منهم ولا على رأسك ريشة ياسي كابتن أنت".

 

View this post on Instagram

التويته اهي للناس اللي بتقول أن الكابتن ماقالش كده...بص ياكابتن صدقني هتصدقني باذن الله أنت بتقول اللي بينقد فستان رانيا يوسف يتمني يبوس رجليها أنا ياكبتون مااتعودتش ابوس غير رجل امي انت باه متعود تبوس رجلين حريم دي حاجه ترجعلك انت...اختشي عيب....ننقد براحتنا حقنا ذي ماهي حقها تلبس اللي عايزاه لكن هتجيب سيره امهاتنا وابهاتنا وكده هنقلب الترابيزه عليك انت واي حد...أنا بقولك اهو.....مين هنا يارجاله بيبوس رجل امه بس؟ الرجاله ماتت في الحرب اصلها....حد يمنشن الكابتن باه عشان فولته عالي😂😂😂😂

A post shared by سما المصري (@samaelmasrii) on

 

إقرأ ايضا