الشبكة العربية

الجمعة 24 مايو 2019م - 19 رمضان 1440 هـ
الشبكة العربية

أحمد سعد عن سمية الخشاب بعد تطليقها:"طلعت مش تمام وأنا مش عايز أفضحها"

103010-احمد-سعد-وسمية-الخشاب




هاجم المطرب والفنان المصري أحمد سعد، طليقته الفنانة سمية الخشاب، بعدما خرجت مع الإعلامي عمرو أديب، وتعليقها عن طلاقهما قائلة: "الطلاق منه رزق"، مشيرًا إلى أنها "مش تمام" لأنها تحدثت عن علاقتها بزوجها وهذا ضد الدين والأخلاق، مؤكدًا أنه لا يريد فضحها أو الحديث عنها ولكنه ظهر ليرد على الانتقادات التي وجهت له.

وقال خلال لقائه ببرنامج "شيخ الحارة"، المذاع علي قناة "القاهرة والناس" المصرية: "الست اللى تتجوز راجل ولو يوم واحد وتطلع تتكلم عليه دي مش تمام؛ لأنه ضد الدين والأخلاق والشرع وضد كل حاجة".
وأشار ، إلي أن ظهوره الإعلامي ليس الهدف منه الحديثه عن طليقته أو فضحها، ولكن لتوضيح وجهة نظره لجمهوره، والرد علي الانتقادات التي وجهت له الفترة الأخيرة، خاصة بعد طلاقه من الفنانة سمية الخشاب.

وأوضح أنه حزين من سمية الخشاب؛ لأنها تحدثت عنه بشكل غير لائق، معقبًا: "زعلان إن الناس بتطلع تتكلم على كدا وهما معايا بيبقوا حبايبي وروحي وحب العمر وبعد كدا يتغير كلامهم".

وكانت سمية الخشاب قالت، إن طلاقها من أحمد سعد، كان ضرورة لدرء الأذى عنها.
وقالت "الخشاب"، لطليقها "ربنا يصلح حالك ويوفقك يا رب"، مؤكدة أن "الطلاق رزق فى حالات معينة، لما العلاقة الزوجية ييجى من وراها أذى أو ترجّع البنى أدم لورا"، مضيفة: "احلويت بعد الطلاق.. وممكن أعيش بدون رجل".
ونفت "سمية" ما أُثير حول زواجها عرفيًا من الفنان مدحت صالح، قائلة: "ما كانش فيه أى علاقة بينى وبين مدحت صالح، وأنا ما قابلتوش فى حياتى غير مرة واحدة فى أحد الاستوديوهات".
وعن الأمومة التى لم تحظَ بتجربتها، قالت سمية الخشاب: "أنا راضية فى كل الأحوال.. لو ربنا رزقنى كتر ألف خيرك يا رب، ولو لأ أنا مرتاحة ومبسوطة".
وكانت سمية الخشاب، قالت في تصريحات للإعلامي المصري عمرو أديب أثناء استضافتها ببرنامجه الحكاية بقولها إن طلاقها من أحمد سعد "رزق" ، وهي الإجابة التي أصابته بالصدمة.
لكن "سمية" عادت وألمحت إلى السبب الحقيقي للطلاق قائلة: "بقول لكل ست .. "ماتقبليش إنك تتهاني، لإنك لما تضربي مرة هتضربي التانية والتالتة، وهيبقي ملكيش قيمة، وأي راجل يتعامل مع المرأة بعنف يتم عقابه بالقانون".

وقالت "سمية" إنها اتخذت قرار الطلاق بعد تفكير استمر لمدة عام ، مضيفة: "قررت أستخدم عقلي في الموضوع لحد ما أخدت القرار".
وتابعت: "قلت إن الطلاق أحيانا بيكون رزق لأنه ممكن يكون الأفضل في ظروف معينة لبعض النساء .. دا الكلام اللي قالتهولي واحدة ست في السبعين من عمرها".
وأضافت: "أكيد مقصدش إن الجواز وحش عشان محدش بيقول إنها بتحرض الستات على الطلاق .. ربنا يسعد كل الناس ، بس أنا بقول إنه في حالتي كان رزق أو خيار أفضل".

 

إقرأ ايضا